Edebiyat Tarama Testi - 2
1. "Sade Türkçe"nin ilk kez bir dava olarak gündeme geldiği edebiyat dönemi aşağıdakilerden hangisidir?
A) Tanzimat edebiyatı
B) Servet-i Fünun edebiyatı
C) Fecr-i Âti edebiyatı
D) Milli edebiyat
E) Cumhuriyet edebiyatı
2. Milli edebiyat hareketinin önderlerinden olan sanatçı, daha çok hikâyeleriyle tanınır. Yeni Lisan makalesinde ortaya koyduğu görüşlere, hikâyelerinde uymaya çalışmıştır. Dilimizin sadeleşmesinde başarı gösteren sanatçının öyküleri, teknik bakımından çok başarılı değildir. Maupassant tarzı hikâyeciliğin en başarılı sanatçısıdır.
Bu parçada sözü edilen sanatçı, aşağıdakilerden hangisidir?
A) Sait Faik Abasıyanık
B) Ömer Seyfettin
C) Memduh Şevket Esendal
D) Halide Edip Adıvar
E) Refik Halit Karay
3. Aşağıdakilerden hangisi "Garipcilerin" sanat anlayışının bir özelliği değildir?
A) Günlük hayatı, "küçük adamın" sorunlarını dile getirmişlerdir.
B) Şiirde anlam birinci plana alınmış, şiiri halka yayma amaçlanmıştır.
C) Süslü söz oyunlarına dayalı bir dil yerine yalın bir dil yeğlenmiştir.
D) Halkın öz kaynaklarından yerli kaynaklardan yararlanılmamıştır.
E) Ölçü, uyak gibi geleneksel biçim özelliklerini kırmışlardır.
4. Onlara göre "edebiyatta güzel" olan varlığı veya insanı anlatırken onu bir de teşbih ve istiarelerle donatıp yapmacık hale sokmak gerekmez. Dış âlem zaten şiir ve sırlarla yüklüdür. Onu olduğu gibi anlatmak bir şair için son başarıdır. Şiir belli kuralların işi değildir, bu katı kurallarla bir yere varılamayacağını dile getirdiler. Sıradan insanı ve sokağı şiire soktular. Kısaca tabiatı, insanı hayatı kucaklamaya çalıştılar.
Yukarıda özellikleri verilen edebi dönem ve bunun temsilcisi aşağıdakilerin hangisinde doğru verilmiştir?
A) Servet-i Fünun - Tevfik Fikret
B) Fecr-i Ati - Ahmet Haşim
C) Milli Edebiyat - Mehmet Emin Yurdakul
D) Beş Hececiler - Faruk Nafiz Çamlıbel
E) Garipciler - Orhan Veli Kanık
5. Realist ve naturalist Fransız romancılarının etkisinde kalmıştır. Bir bölüm romanında ruhsal çözümleme ağır basar. Bir bölüm romanlarında ise Doğu-Batı çatışması ve bunun insanlar üzerindeki etkisinden söz eder. Takma isimle (Server Bedi) hayatını kazanmak için romanlar da yazmıştır. Bu romanlarda sanat kaygısı yoktur. "Dokuzuncu Hariciye Koğuşu" önemli yapıtıdır.
Yukarıda kendisinden söz edilen yazar aşağıdakilerden hangisidir?
A) Peyami Safa
B) Halide Edip Adıvar
C) Yakup Kadri Karaosmanoğlu
D) Reşat Nuri Güntekin
E) Sait Faik Abasıyanık
6. Ateşten Gömlek: Kurtuluş Savaşını destanlaştıran eserdir.
Yeşil Gece: Devrim karşıtı çevrelerle savaşan bir gencin serüvenini anlatır.
Nur Baba: Bir tekke şeyhinin başından geçen olaylar, düzenbazlıkları anlatarak bozulan düzeni göstermeye çalışır.
Sergüzeşt: Kafkasya'dan gelen Dilber adlı küçük bir kızın başından geçenleri anlatır.
Yukarıda çeşitli dönemlerde yazılan eserler ve bunların konulan verilmiştir.
Yukarıda aşağıdaki sanatçılardan hangisine ait bir eser yoktur?
A) Halide Edip Adıvar
B) Reşat Nuri Güntekin
D) Halit Ziya Uşaklıgil
E) Samipaşazade Sezai
7. Baudlearre, Verlane gibi sembolistlerden etkilenmesine rağmen kendine özgü şiir oluşturabildi. Bunu Batı anlayışıyla geleneksel biçimleri kaynaştırarak gerçekleştirdi. Şiirini; ses uyum tazeliği, hayat zenginliği ile sağlam bir yapıya kavuşturdu. Toplumu değil, bireyciliği ön plana çıkardı. Üslup kaygısı ve biçim güzelliği değişmez öğeleridir onun.
Yukarıda kendisinden söz edilen sanatçı aşağıdakilerden hangisidir?
A) Ahmet Muhip Dranas
B) Refik Halit Karay
C) Yahya Kemal Beyatlı
D) Cahit Sıtkı Tarancı
E) Oktay Rıfat Horozcu
8. Şiiri birtakım kalıp ve klişelerden, şairanelikten kurtardı. Yalın bir halk dilini kullandı. Esprilerden ve mizahtan yararlanarak gündelik yaşantıları dile getirdi. Lafontaine'in 49 fablını nazımla Türkçeye çevirdi. Nasrettin Hocanın Hikâyelerinin 72'sini nazım biçiminde yazdı.
Yukarıda çalışmaları hakkında bilgi verilen sanatçı aşağıdakilerden hangisidir?
A) Orhan Veli Kanık
B) Oktay Rıfat Horozcu
C) Melih Cevdet Anday
D) Necati Cumalı
E) Aziz Nesin
9. I. Şiir dilini düzyazı diline yaklaştırdı.
II. Şiirlerinde lirik ve didaktik bir üslup kullandı.
III. Şiirlerinin tamamını aruz vezniyle yazdı.
IV. Gerçeği olduğu gibi yansıtmayı amaçlayarak konuşma dilinin olanaklarından yararlandı.
Yukarıdaki özellikler aşağıdaki sanatçılardan hangisine aittir?
A) Mehmet Akif Ersoy
B) Yahya Kemal Beyatlı
C) Ahmet Hamdi Tanpınar
D) Ahmet Haşim
E) Mehmet Emin Yurdakul
10. Maupassant hikâye anlayışını kırarak Çehov tarzını andıran hikâyeler yazdı. Başkent Ankara'nın Kurtuluş Savaşı yıllarında bir evin türlü sınıflara mensup meslek ve meşrepte kişilerini anlatan hem bir sosyal yergi hem de töre niteliğindeki "Ayaşlı ve Kiracıları" adlı yapıt, onu üne kavuşturmuştur.
Yukarıda sözü edilen yazar, aşağıdakilerden hangisidir?
A) Cevat Şakir Kabaağaçlı
B) Memduh Şevket Esendal
C) Sait Faik Abasıyanık
D) Aziz Nesin
E) Kemal Tahir
11. Her türde eser veren sanatçı, kendine has bir şiir, roman ve hikâye dünyası kurabilmiştir. Şiir de Yahya Kemal ve Fransız sembolistlerin etkisinde kalmıştır. Şiirlerinde hayal ve müzik çok belirgin öğelerdir. Hikâye ve romanda insanın iç dünyasına ve bilinçaltına yönelmiş ancak insanı toplumdan soyutlamamıştır. Dile hâkim bir sanatçıdır. "Huzur, Saatleri Ayarlama Enstitüsü, Aydaki Kadın, Sahnenin Dışındakiler, Mahur Beste, Beş Şehir..." önemli yapıtlarıdır.
Yukarıda kendisinden söz edilen sanatçı, aşağıdakilerden hangisidir?
A) Behçet Necatigil
B) Ahmet Muhip Dranas
D) Faruk Nafiz Çamlıbel
E) Orhan Veli Kanık
12. "Garip" şiir akımının öncüsüdür. Ölçüye, kafiyeye ve süslü sanatlı dile karşı çıkarak şiirde bir ihtilal yaptı. Küçük insanın dünyasını her türlü süsten ve yapmacıktan uzak arınmış bir dille anlattı. Toplumsal bozuklukları yeren alaycı şiirler yazdı. Onunla hayattaki her şey şiirin konusu oldu.
Yukarıda sözü edilen şair, aşağıdakilerden hangisidir?
A) Tevfik Fikret
B) Mehmet Emin Yurdakul
C) Orhan Veli Kanık
E) Necip Fazıl Kısakürek
13. O, "Memleket Şiiri" kavramını biraz da "köy hayatı ve köy şiiri" içeriğiyle doldurmak istemiştir. Bu tarzda çok taklit edilen bir çığırın öncüsü olmuştur. Az mecazlı, aydınlık, dikkati çeken şiirlerine ve Koçyiğit Köroğlu, Köşebaşı gibi tiyatro oyunlarına besleyici olarak türküleri, destanları, töreleri, efsaneleri kullanmıştır.
B) Ahmet Kutsi Tecer
C) Abdülhak Şinasi Hisar
D) Nurullah Ataç
E) Memduh Şevket Esendal
14. "İstanbul" hikâyecisi olarak bilinir. Kahramanıyla kendini yaşatmıştır. Kişiyi anlık yaşantısı içinde göstermekle kitleler arasındaki dramları bulup çıkarmada başarılı olmuştur. İlk hikâyelerinde gözlemci bir tavır sergilemiş bu yüzden toplumdan biraz uzak düşmüştür. Kendine özgü şiirsel anlatımı ve hikâyeciliğimize getirmiş olduğu konuya, olaya önemli yer vermeme tekniği önemli özellikleridir.
Yukarıda kendisinden söz edilen sanatçımız, aşağıdakilerden hangisidir?
A) Memduh Şevket Esendal
C) Sait Faik Abasıyyanık
D) Ahmet Kutsi Tecer
15. I. Türk edebiyatında adeta bir "musiki" oluşturur.
Berceste mısra peşinde ve "öz şiir" arayışındadır.
II. Türk Milletinin derin hatıra ve değerlerini kendi döneminin zevkiyle birleştirerek, aruzu kullanarak ölümsüz bir şiir meydana getirdi.
III. Geçmişten ve milli tarihimizden yararlanma, öz değerlerimizden seçtiği konuları duygu ve heyecanlarıyla birleştirerek bir çığır açmıştır. "İstanbul şairi" olarak bilinir, Baki ile ortak yanı budur.
Yukarıda özellikleri verilen sanatçı, aşağıdakilerden hangisidir?
A) Faruk Nafiz Çamlıbel
D) Fazıl Hüsnü Dağlarca
E) Ahmet Hamdi Tanpınar
Cevap Anahtarı:
1-D
2B
3D
4E
5A
6D
7C
8A
9A
10B
11C
12C
13B
14C
15B
2024 Tüm hakları saklıdır. /İletişim:sorucam@gmail.com