155.sayfa 1)ilk dörtlük=Şair kendini teselli etmeye çalışıyor.Çünkü derdine dermen aramak için gittiği gurbette daha fazla dertle karşılaşmıştır. ikinci dörtlük =Huma kuşunun yere düşüp ölmediğini,Süleyman peygamberin güçlü olduğu halde dünyanın ona kalmadığını,sevdiğine gitmek istediğini ama kısmet olmadığını söylemektedir. üçüncü dörtlük=Kendi acısını anasında ayrılmış kuzulara benzetiyor ve kandi derdini ancak onun gibi dert çekenin anlayacağını dile getiriyor. 2)a.Nakarat bölümü b.mısra örgüsü 4 lüktür. Sayfa 156 4. soru a şıkkı Vurgu ve tonlama.Temaları farklı olduğuunda söyleyişi farklıdır. Sayfa 157 Ölçme Değ. Devapları 1)E 2)C 3)C 4)türkü denir. artık maniler asıl maniler.... 5)Mâni----Deyiş Türkü----Kavuştak Ağıt----Sagu SAYFA 159 Birimlerde Anlatılanlar 1) Şair, baharın geldiğini, bülbüllerin ötmeye başladığını anlatmaktadır. 2) Şair, ağaçların yeşillendiğini, ırmakların coştuğunu, aşıkların da şevke geldiğini ifade etmektedir. 3) Şair, baharın gelişiyle güllerin açtığını, güzellerin salınarak gezindiğini, aşıların buna sevindiğini ifade etmektedir. 4) Şair, baharla birlikte her yerin yeşerdiğini belirterek acaba bu baharın coşkusuyla Allah ağlayanları da güldürür mü diye düşünmektedir. 5) Şair, yeryüzünün güllerle kırmızıya boyandığı şu bahar günlerinde kendisinin ağladığını, dertli olduğunu ifade etmektedir. Şiirin teması: Baharın Gelişi Birim Değeri: Dörtlük Birim Sayısı: Beş Kafiye ve Redif 1. Dörtlük: olduğu zamandır: redif kul ve yol ' daki l'ler yarım kafiye 2. Dörtlük: -erler: redif giy uy ve kay ' daki y'ler yarım kafiye **çü: 11'li hece ölçüsüyle söylenmiştir. SAYFA 160 3.a)İkinci dizede teşhis sanatı vardır. Üçüncü dizede teşhis sanatı vardır. Dördüncü dizede istifhan (soru sorma) sanatı vardır. Beşinci dizede istiare sanatı vardır. Gözyaşları jaleye (kırağı, çiğ) benzetilmiş ama söylenmemiş. b) Şiirin daha edebi ve coşkulu, aynı zamanda kuvvetli bir biçimde söylenmesini sağlar. 4)Dil Özellikleri: Koşmada sade bir dil kullanılmıştır. Halk söyleyişinin de yansıdığı koşmada ayrıca halkın baharın gelişi karşısındaki duygu ve düşüncelerin ifade ediş biçimi de görülmektedir. Bağlı Olduğu Gelenek: İslamiyet Öncesi Türk Edebiyatı'nın Sözlü Edebiyat geleneğine bağlıdır. 5)Hissettiklerim: Heyecan - Sevgi - Güzellik - Sevinç - Coşku 6)Asker bir saz şairidir. Şiirlerinde duru bir Türkçe kullanmıştır. Katıldığı askeri seferlerle ilgili pek çok şiiri vardır. Akıcı bir üslubu vardır. 161 ve 162 semai ilk dörtlükte -mez ler redif ikinci dörtlükte "-ımız" redif ,"-at" tam kafiye, -mez redif üçüncü dörtlükte "-acı" tunç kafiye -maz redif dördüncü dörtlükte "-ahri,-ehri,-ahrı" zengin kafiye -mez redif son dörtlük "-le" tam kafiye -maz redif birim değeri:dörtlük birim sayısı:5 şiirin teması:gurbet mısra örgüsü:abab cccb dddb eeeb fffb birimde anlatılanlar 1)Gurbete çıkmanın tehlikeli olduğunu ve her güzeli de sevmemesi gerektiğini dile getiriyor. 2)Gurbet elde kimsenin kıymetimizi bilmeyeceğini belirtiyor 3)Gurbete gönlündeki derdin ilacını bulmak için çıkmıştır ama bulamayacağını belirtiyor 4)Gurbetin çok zor olduğunu ve kahrının çekilemeyeceğini anlatıyor 5)Aşıkların sevdiklerine kavuşamadıklarını dile getiriyor. 2.b.Şiiri şiir yapan vurgu ve tonlamadır.Bu yüzden düz yazı okurken noktalama işaretlerinde yaptığımız vurgu ile şiir vurgusu arasında çok fark vardır 3.a. gönül gurbet ele çıkma(teşhis) sunam gurbet elin kahrı(açık istiare) bülbül figan eder güle(teşhis, telmih, tenasüp) güzel sevmek sarp bir kale(teşbih, tenasüp) b.ahengi sağlamış ve şiiri çekici hale getirmiştir 4.dil sade, imgeler suna ve bülbül bağlı olduğu gelenek: sözlü gelenek yani aşık etebiyatı 5.Gurbet ellerin kimsenin yuvası gibi olmadığı ve çok zor olduğu... 6. Divan tarzı şiirler söylemiştir. Hem hece nem aruzla yazmıştır. Asıl kişiliği hece ölçüsüyle yazdığı ölçüsüyle yazdığı koşma ve semailerde görülür. Gazel, murabba, muhammes tarzı şiirlerde yazmış.Ancak çok başarılı sayılmaz. 7.saz şairi; halkın arasında olan bir kişidir. ilhamını halk zevkinden halkın hayal gücünden alır. halk şiirinde, günlük dilde konuşulan kelime ve deyimler yer alır. Sayfa 162 6)Erzurumlu Emrah’ın fikrî ve edebî kişiliği *Erzurumlu Emrah döneminin önemli saz şairlerindendir. *kendinden sonra gelen şairler üzerinde etkili olmuştur. *şiirlerinde kullandığı dil sade ve anlaşılır bir dildir. *şiirlerinde kafiye ve redifler sağlamdır. 2.*halk şiiri ile konuşma dili arasında bir benzerlik söz konusudur. *saz şairi halkın arasında olan bir kişidir.ilhamını halk zevkinden,halkın hayal gücünden alır. *halk şiirinde,günlük dilde konuşulan kelime ve deyimler yer alır.
2024 Tüm hakları saklıdır. /İletişim:sorucam@gmail.com