10.Sınıf Edebiyat Kitabı Etkinlik Cevapları Sayfa 131-132-133-134-135-136-137-138-139 sayfa 131 6. HİSSETTİKLERİM samimiyet sevgi özlem arzu heyecan 7.FUZULİ divan şiirinin en güçlü şairlerindendir. şiir tekniği çok güçlüdür. şiirlerinde tasavvufi konuları ele almıştır. şiirlerinde azeri türkçesinin özellikleri görülür. Sayfa 133 BİRİMLERDE ANLATILARLAR Şiirin teması: Aşk 1.Şair, aşıkların ayrılık acısına sabredemeyeceğini anlatıyor. Birim Değeri: Dörtlük - Birim Sayısı: Bir 2.İlahi aşk 3.Dilek (dua) 4.Aşk ç)1.Rubai: Ayrılık - Aşk 2.Rubai: Aşk Ateşi - İlahi Aşk 3.Rubai: Duam - Dilek 4.Rubai: Sevgili - Aşk d)Gerçek hayatla ilişkilendirilebilir. Aşk ve aşkın halleri ile dua insan hayatında yer bulabilen durumlardır. e)Rubai nazım şeklinin özellikleri: -Nazım birimi dörtlüktür. -Tek dörtlükten oluşur. -aaxa şeklinde kafiyelenir. -Özel bir vezinle yazılırlar. -Yoğun bir fikir örgüsü vardır, bu da ahengin sağlanmasını zorlaştırır. -Tasavvuf, felsefe, dünya görüşü gibi pek çok konuda yazılırlar. -Asıl söylenmek istenen 3. ya da 4. dizede söylenir. 2)1.Rubai söyler imiş: redif -an: tam kafiye 2.Rubai ûr: tam kafiye 3.Rubai -dan sakla: redif â: yarım kafiye 4.Rubai dime ana: redif -z: yarım kafiye 3)"vâdi" ve "sanem" sözcükleridir. Vadi: Ihlara Vadisi'ne düzenlenen geziye katıldık. Şiir vadisinde o da kalem oynatmıştı. sanem: Puta tapınma ilkel kabilelerde de görülmektedir. Put kadar güzel bir insanmış, dedi. 4)1. Rubai: dil (gönül), bir insan gibi düşünülmüştür. Kişileştirme sanatı vardır. 2.Rubai dil-i bi-karar: teşhis fevvare-i nur: teşbih ateş-i aşk: teşbih 3.Rubai Ya Rab: nida (seslenme) reh-i vadi-i rubai: teşbih ta'n-ı har-ı nadan-ı dü-pa: teşbih 4.Rubai sanema: nida sanem: istiare 5)Nazım şekli, nazım birimi, mazmun ve sanatlar divan şiiri geleneğine aittir. Sayfa135 BİRİMLERDE ANLATILANLAR Şair, sevgilisine seslenerek neşelenmek için Sadabad'a davet etmektedir. Şair, Sadabad'da eğlenmek amacıyla neler yapacaklarını anlatmaktadır. Şair, Sadabad'da eğlenmekten, Kasr-ı Cihan'ı seyretmekten bahsetmektedir. Şair, sevgilisini yine Sadabad'a davet ederek eğlenmeyi teklif etmektedir. Birim Değeri: Bent - Birim Sayısı: Dört - Şiirin Teması: Kadın (sevgili) c)Farklılaşma olmaz. "Kadın" teması etrafında oluşturan birimlerdeki anlam aynı birimde başlayıp aynı birimde bitmektedir. Bu durum anlam bakımından bir farklılaşma olmasını engeller. 2)Şarkı, Lale Devri'nin ünlü şairi Nedim'e aittir. Lale Devri, lale bahçeleriyle, imar faaliyetleriyle ve eğlenceleriyle ünlü bir dönemdir. 3)Şiirin ahenginin bozulmasına sebep olur. b)Şiirin ahengini sağlamak, söylemek istenenin vurgusunu artırmak amacıyla tekrar edilmiştir. Ayrıca nazım şeklinin bir özelliği olarak tekrar edilen dizelere "nakarat" denir S.136 ç. kırmızı, çiçeklerin rengini ifade ettiği için 4. soyutluktan somuta çevirdiği için çok mecaz anlamlı kelimeler söz konusu değil 8.aruzla yazılmış,nazım şekli bakımından,bentlerle yazılmış olması , arapça ve farsça kelimeler sade de olsa kullanılmış 9.hayatın sevilince güzel olduğu NEDİM en önemli eseri divanıdır kendine özgü mecazları mazmunları ve sade istanbul türkçesi ile divan şiirinin en güçlü şairlerinden biridir soyut bir dünyası olan divan şiirine samutu sokmayı başarmıştır şarkı nazım şeklini en iyi kullanan şairdir şiirlerinde lale devrinin özellikleri görülür tamamen din dışı konular işlemiştir mahlileşme akımının en önemli temsilcilerindendir S.136 7.Etkinlik imgeler..............ifade ettiği anlam ...................kullanılış şekli dil ....................... konuşma dili ....................... gönül demin ....................... az önce ....................... anını dem ..................... kan , zaman ....................... an serv ......................... ağaç ...................... sevgilinin boyu name-i aşk ................. şarkı sözü ..................... aşk kitabı gam kopuz ney came-i aşk ab-ı revan sayfa 138 1.a.birim değer:bent birim sayısı:dokuz BİRİMLERDE ANLATILANLAR 1.sevgilinin saçını yüzüne dökülmüş görünce gönlün ona aşık olduğu anlatılmaktadır. 2.sevgilinin bu sevgiye hiç değer vermediği,adını bile anmadığı anlatılmaktadır. 3.aşığın umutsuzluğu anlatılıyor 4. aşık sevgilisinin peşinden koşan diğer aşıklardan yakınmaktadır. 5.aşık sevgili için kendini feda ettiğini anlatmaktadır. 6.aşık umutsuz durumunu anlatıp,bu sevgiye engel olamadığndan bahsetmektedir. 7.aşık sevgili ile geçirdiği bir anı herşeyden üstün tutmaktadır. 8.aşık bu hale düşmek istemediğini fakat gönlüne söz geçiremediğinden bahsetmektedir. 9.şair aşk kitabının ancak kendi adıyla okunabileceğinden bahsetmektedir. c. murabba nazım şeklinin özellikleri; dört dizelik bentlerden oluşur. 4 ile 8 arası bent yazılır her konuda murabba yazılmasına rağmen dini ve öğretici konular ile mersiye,yergi,övgü daha çok kullanılmıştır. 2.şair aşk yüzünden bedbaht ve ümitsiz bir durumdadır.bu hal şiirin bütün dizelerinde hissedilmektedir.şairin bu ümitsiz durumunu en iyi yansıtan dize ise her bentte tekrarlanan "Vay gönül vay bu gönül vay gönül ey vay gönül"dizesidir. 3.şair 8. bentte aşk ile müzik arasında bir ilişki kurmuştr.aşkın müzikle birlikteliği duyguları ifade etmedeki rolü düşünülürse günümüzde de bu ilişkinin devam ettiği görülür.bugün bile hala şarkıların çoğunun aşk temasını işlemesi aşk duygusunun evrensel olduğunun da bir göstergesidir. S.139 teşbih sevglinin yüzü itiariyle güle enzetilmiştir. teşbih sevgilinin saçı kokusu dolasıyla yasemine benzetilmiştir teşhis(kişileştirme) aşığın gönlü insan gibi düşünülmüştür. nida gönle seslenilmiştir teşhis aşığın gönlü insan gii düşünülmüştür istiare aşığın gönlü heva yolı'na benzetilmiş fakat söylenmemiştir.
2024 Tüm hakları saklıdır. /İletişim:sorucam@gmail.com